Desinformation och påverkanskampanjer
Desinformation och påverkanskampanjer används för att vilseleda, påverka bilden av verkligheten och få oss att tappa förtroendet för vårt samhälle. Det kan vara privatpersoner, organisationer eller främmande makt som försöker påverka utifrån sina egna intressen. Ju svårare du är att lura, desto starkare blir vårt demokratiska samhälle.
Vad är desinformation?
Desinformation är vilseledande information och propaganda för att påverka. Det kan ske på många olika sätt. Ofta används flera metoder samtidigt för att uppnå en större effekt.
Ett vanligt sätt är att skapa berättelser, så kallade narrativ, som kan vara helt falska eller bara delvis sanna, men vinklade och tagna ur sitt sammanhang för att vilseleda, polarisera och splittra.
Ett annat vanligt sätt är att rikta in sig på särskilda grupper av människor, så kallad målgruppsanpassning. Här ser den som vill oss illa, så kallade hotaktörer, till att skräddarsy informationen för en viss grupp och arbetar sedan metodiskt för att nå ut till just dem – och bara dem – genom till exempel sociala medier.
Vad är påverkanskampanjer?
Det som kallas för påverkanskampanjer är desinformation med målet att styra människors uppfattning om något specifikt. Det kan handla om allt från politisk påverkan till att sprida missledande information om organisationer, företag eller myndigheter med syfte att minska tilltron.
Knep för att undvika desinformation och påverkanskampanjer
Följande knep kommer från Myndigheten för psykologiskt försvar. Du kan läsa mer om varje knep på bliintelurad.se.
Se upp
Var vaksam på information, bilder eller annat som upprör, skrämmer och skapar starka känslor. Det är vanligt att främmande makt arbetar för att påverka dig, och gör det precis så – genom att spela på dina känslor.
Tänk efter
Undvik att bli en del i spridningen av desinformation, vilseledande information och propaganda. Tänk efter innan du delar vidare information till vänner eller genom sociala medier.
Kolla källan
Lär dig hur digitala plattformar är uppbyggda och var källkritisk. I en tid då algoritmer styr våra flöden av information är det lätt att dras med i ett drev – men kom ihåg att ta ett steg tillbaka och dubbelkolla informationen.
Sök bekräftad information
Lyssna på myndigheternas information, håll dig uppdaterad. Det gäller särskilt när det skett något som skapar starka känslor.
Mer information
Information om källkritik från Internetstiftelsen.
Information om källkritik på Krisinformation.se (informationen finns på flera språk).
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Kris & säkerhet
-
Akuthjälp
Om hjälp och information i akuta lägen.
-
Kommunens beredskap för kris och krig
Kommunen ansvarar för att viktig samhällsservice fungerar både i vardagen och vid samhällsstörningar.
-
Din krisberedskap
Vad är en kris och hur kan du förbereda dig?
-
Krisberedskap för företag
Hur du som företagare kan förbereda dig för en kris.
-
Krisstöd
Kommunens krisstöd kallas in vid större olyckshändelser och katastrofer.
-
Trygg i staden
Hur vi arbetar med att skapa en trygg stadsmiljö, hur du kan tipsa om otrygga platser.
-
Information med anledning av det allvarliga våldsdådet på Campus Risbergska
-
Information med anledning av situationen i Ukraina