Nu inleds nästa fas i arbetet vid Universitetsrondellen och Universitetsplatsen

Arbetet med att anpassa Universitetsrondellen och Universitetsplatsen för Citylinjen fortsätter enligt plan. Nu går vi in i nästa fas där själva Universitetsrondellen påverkas. För att kunna genomföra arbetet på ett säkert och effektivt sätt stängs delar av rondellen av för biltrafik.

– Arbetet har flutit på i de olika delarna hittills. Vår stora förhoppning är att det fortsätter på samma sätt i de sista etapperna. Vi ber om förståelse för de störningar som arbetet kan medföra och tackar för visad hänsyn, säger John Fredén, projektledare för Universitetsplatsen och Universitetsrondelen på Örebro kommun.

Så påverkas trafiken

Från och med den 16 juni stängs Universitetsplatsen av för både buss och biltrafik. Vi kommer ha två temporära busshållplatser på Forskarvägen. Trafiken leds om via Forskarvägen till Sörbyängsrondellen. Gående och cyklister leds om och kommer kunna ta sig fram. Följ omledningsskyltar på plats. Efter avslutad byggnation på sträckan kommer enbart bussar trafikera Universitetsplatsen. På så vis kan vi öka trafiksäkerheten på platsen samtidigt som vi tydligt prioriterar bussen. Övrig trafik kommer att kunna använda den nya gatan som byggs mellan Norrköpingsvägen och Åstadalsvägen.

Utöver detta kommer nattarbeten att genomföras vid refugen mot Sörbyängsvägen. Under dessa tider kommer Sörbyängsvägen inte vara tillgänglig för biltrafik. Biltrafik och buss leds om via Forskarvägen. Följ de omledningskyltar som finns uppsatta på plats.

Karta

Karta över nuvarande etapp vid Universitetsrondellen och Universitetsplatsen. Klicka på bilden för att se den större.Förstora bilden

Karta över nuvarande etapp vid Universitetsrondellen och Universitetsplatsen. Klicka på bilden för att se den större.

Varför utförs arbetet?

Om vi fortsätter resa som idag kommer trängsel, köer och dålig luft bli vardag i Örebro. Idag tar häften av oss bilen när vi ska någonstans och ungefär varannan bilresa är kortare än fem kilometer. I de flesta bilar sitter bara en person.

För att fler ska välja bussen framför bilen anpassar vi gatorna för Citylinjen – ett snabbt, enkelt och hållbart kollektivtrafiksystem i Örebro som består av bussar med hög turtäthet, egna körfält, anpassade hållplatser och förtur i trafikkorsningar. Så småningom ska bussarna som trafikerar stråket för Citylinjen gå på el och bidra till en tystare stadsmiljö med mindre utsläpp.

I december 2024 började Citylinjen trafikera stråket Brickebacken-Resecentrum och under 2025 blir hela den första etappen, mellan Brickebacken och Tegnérlunden, färdig.

Mer information

Läs mer om anpassningen av Universitetsrondellen och Universitetsplatsen till Citylinjen

Läs mer om arbetet med att förbereda för Citylinjen på citylinjen.regionorebrolan.se

Senast uppdaterad:
Publicerad: