Idag tas första stegen mot nya Örebro Södra som en modern, säker och välkomnande pendlarstation
Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av nya Örebro Södra – en av länets viktigaste kollektivtrafiknoder. Tillsammans ska Örebro kommun, Trafikverket och Region Örebro län skapa en modern och säker pendlarstation. Samtidigt ska området bli en naturlig förlängning av centrala Örebro. Först ut är bygget av en ny plattform, som planeras stå klar sommaren 2026.

Visionsbild: Vy från Östra Bangatan, gång- och cykelpassage under järnvägen med nya kontorshus i bakgrunden. Av: CF Möller
Örebro Södra har idag omkring 1 400 resenärer varje dygn. Stationen är den tredje mest använda i länet och är en viktig knutpunkt för många pendlare. Stationen är redan idag viktig för att avlasta Örebro resecentrum, där kapaciteten är begränsad, och en strategiskt viktig plats för att Örebro ska fortsätt utvecklas med god tillgång till attraktiv kollektivtrafik.
Prognoser visar på en fördubbling av antalet tågresenärer i länet till år 2045. Nya Örebro Södra är tänkt att bli ett nav där människor ska kunna resa smidigt, hållbart och säkert. Stationsområdet kommer att bli en välkomnande plats för resande där det ska vara lätt att byta mellan olika färdsätt.
Ny plattform för ett säkrare resande
Den första delen i utvecklingen av Örebro Södra är att förbättra tillgängligheten och säkerheten vid stationen. Med start 2 oktober kommer Trafikverket att bygga en ny plattform på västra sidan av station, för att kunna stänga mittenplattformen och passagen dit. Syftet är att öka säkerheten för resenärer. Arbetet förväntas vara klart hösten 2026. Trafikverket kommer dessutom att komplettera bron med hissar för att öka tillgängligheten för resenärerna.
Den nya stationen kommer att bli en säker plats för morgondagens resenärer men redan idag har vi, tillsammans med Trafikverket, vidtagit flera tillfälliga åtgärder för att öka säkerheten i plankorsningen under ombyggnationen. Skyltning, utrop i tågen, informationsmaterial till skolor och ökad närvaro på platsen är några av insatserna.
Morgondagens Örebro Södra
Målet är sedan att den detaljplan som kommunen arbetar med att ta fram för området ska antas under 2027. Därefter kommer vi påbörja ombyggnationen av området kring plattformarna, där nya kontorskvarter med höga byggnader och gröna stationstorg med ytor för resandeutbyte är centrala delar.
En ny gång- och cykeltunnel under järnvägen planeras för att koppla samman Örnsro med Södercity och förbättra tillgängligheten inom stationsområdet.
I projektet ingår även ombyggnationer av Svartå Bangata och Östra Bangata. Gatorna kommer förses med nya gång- och cykelbanor, passager och busshållplatser. Östra Bangatan kommer dessutom förses med busskörfält för snabbare pendling med buss. Målet är att skapa gröna och välkommande gator för alla färdmedel. Eugénparken rustas upp och ett äldre godsmagasin ska tas tillvara och planeras ges nya funktioner för resenärer.
Mer information
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se