Nu presenteras nya Örebro Södra – framtidens södra entré till staden

Örebro växer och allt fler reser kollektivt. Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av Örebro Södra, en framtida knutpunkt för resande och en viktig del av stadens utveckling. Den nya detaljplan som ska möjliggöra förändringen kommer att vara ute på samråd mellan 1 juni och 15 september.

Visionsbild över stationstorget på västra sidan av Örebro Södra.

Visionsbild över stationstorget på västra sidan av Örebro Södra. Visionsbild: Tengblom

Tillsammans med Trafikverket och Region Örebro län arbetar Örebro kommun för att utveckla området kring Örebro Södra till en säkrare, mer tillgänglig, grönare och mer välkomnande plats som gör det enklare att resa hållbart.

Visionen och planerna för nya Örebro Södra

Fler resenärer kräver nya lösningar

Prognoser visar att antalet tåg- och bussresenärer till och från Örebro kan fördubblas inom de kommande 20 åren. Samtidigt börjar Resecentrum nå sin kapacitet. Därför får Örebro Södra en viktig roll i framtidens resande, både för staden och för hela regionen.

En ny knutpunkt för hållbart resande

För att skapa smidigare byten mellan tåg, buss, cykel och gång samlas stationens funktioner på den västra sidan av järnvägen. Där byggs ett nytt stationstorg med bättre orienterbarhet och mer plats för resenärer.

Det gamla godsmagasinet mitt på torget planeras att rustas upp och bli en del av stationen med bland annat vänthall och cykelparkering. Här planerar vi dessutom för nya parkeringslösningar för att kunna hämta och lämna resenärer samt för pendling och cykel.

Även den östra sidan kommer att utvecklas som en del av den nya stationsmiljön och Eugénparken kommer att vidareutvecklas till en mer välkomnande entré till centrala Örebro. I området skapas också möjligheter för nya kontor och hotell som bidrar till liv och aktivitet runt stationen.

Östra Bangatan byggs om

Under 2028 planeras en större ombyggnation av Östra Bangatan tillsammans med Region Örebro län. Målet är att förbättra framkomligheten för kollektivtrafik, gång, cykel och bil samt skapa en mer välkomnande entré till centrala Örebro.

Ny passage under järnvägen

Kommunen och Trafikverket utreder också möjligheten att bygga en ny gång- och cykelpassage under järnvägen. Passagen ska göra det enklare att ta sig mellan olika delar av staden och skapa bättre kopplingar till stationen.

Detaljplanen ute på samråd 1 juni–15 september

En ny detaljplan som möjliggör utvecklingen av Örebro Södra går ut på samråd 1 juni–15 september. Den nya detaljplanen skapar förutsättningar för att utveckla området steg för steg fram till att nya Örebro Södra står klart, tidigast år 2035. Mellan 1 juni och 15 september finns möjlighet att läsa detaljplanen och lämna synpunkter.

Träffa representater för projektet på Örebro Södra

Den 1 juni klockan 9.30–16 finns representanter från Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen på plats vid Örebro Södra för att berätta om planerna och visa hur området kan komma att utvecklas. Representanter från den politiska majoriteten medverkar också under dagen.

Läs mer om projektet på webbplatsen Mer Örebro.

Utveckling av stadskärnan

Örebro kommun gör plats för en mer attraktiv, grön och livfull stadskärna. Därför är det mycket som händer just nu. Läs mer om större ny- och ombyggnationer i stadskärnan.

Senast uppdaterad:
Publicerad: