Aktuell kungörelse för kommunfullmäktige

Sammanträder i Sessionssalen, Rådhuset, tisdagen den 14 maj 2024, kl. 9–ca 17.

Sammanträdet sänds direkt på orebro.se, där det också teckenspråktolkas, samt i Närradion över frekvensen 95,3 mHz.

1. Val av protokollsjusterare och bestämmande av tid för justering av protokollet.

2. Enkla frågor som inkommit inom beslutade tidsfrister.

3. Årsredovisning Finsam Lekeberg och Örebro 2023.

4. Årsredovisning Nerikes brandkår 2023.

5. Näringslivsprogram.

6. Ärendet utgår – Klimatstrategi för Örebro kommun.

7. Åtgärdsprogram mot buller för Örebro kommun.

8. Rapport av ej verkställda beslut enligt LSS och SoL- kvartal 4 2023.

9. Svar på motion från Markus Allard (ÖrP) och Peter Springare (ÖrP) om folkomröstning rörande Vätternvatten.

10. Svar på motion från Markus Allard (ÖrP) om att spara pengar genom att låta barnen ställa ut på Open Art.

11. Svar på motion från Murad Artin (V) m.fl. om att införa en flexibel boendeform i kommunal regi.

12. Svar på motion från Martha Wicklund (V) m.fl. om att bevara jordbruksmarken i Törsjö.

13. Svar på motion från Lea Strandberg (MP) om fritidsgård utifrån ungdomarnas behov.

14. Svar på motion från Carola Sunesson (SD) om utbildning i självförsvar och personlig säkerhet.

15. Svar på motion från David Larsson (SD) om hjärtstartare på kommunens äldreboenden.

16. Svar på motion från Johanna Reimfelt (L) om att öka det förebyggande arbetet genom en utökning av stödet till civilsamhället.

17. Svar på motion från Lea Strandberg (MP) och Fredrik Persson (MP) om energiförsörjningsplan.

18. Svar på motion från Helena Ståhl (SD) om att optimera specialkosten i Örebro kommun.

19. Svar på motion från Carola Sunesson (SD) om att bli bättre på att informera om återvandringsstödet.

20. Interpellation från Linn Josefsson (V) till Anna Ekström (C) om hur det går med solenergin.

21. Interpellation från Helena Ståhl (SD) till Johan Kumlin (M) om schyssta parkeringspriser för kommunens personal.

22. Interpellation från Lea Strandberg (MP) till John Johansson (S) om målkonflikter.

23. Interpellation från Lea Strandberg (MP) till Kemal Hoso (S) om översiktsplanen och barnkonventionen.

24. Interpellation från Susanne Lindholm Henningsson (KD) till Jimmy Nordengren (C) om hur ser majoriteten på intraprenader.

25. Interpellation från Linn Josefsson (V) till Anna Ekström (C) om att informera om flygresors påverkan.

26. Interpellation från Martha Wicklund (V) till John Johansson (S) om när kommunens ska följa lagen.

27. Interpellation från Susanne Lindholm Henningsson (KD) till John Johansson (S) hur långt ni har kommit med Inga utsatta områden 2027.

28. Interpellation från Karolina Wallström (L) till Sara Dicksen (M) om att öka målsättning i förskolan för allas vår framtid.

29. Anmälan av enkla frågor och interpellationer till kommande sammanträde.

30. Anmälan av motioner.

31. Anmälan av handlingar.

32. Vissa val m.m.

Örebro den 6 maj 2024.

Jan Zetterqvist

Ordförande

Ledamot som är förhindrad att delta i sammanträdet ska anmäla detta på följande telefonnummer:

Var god tänk på allergiker, undvik stark parfymering!

Senast uppdaterad:

Publicerad: