Felanmälan
Berätta gärna för oss om du upptäckt något fel som behöver åtgärdas. Beskriv felet så tydligt du kan, så underlättar du för oss. Tack för att du hjälper till!
Innehåll på sidan
- Vatten, avlopp och vattenläckor
- Lekplatser, parker, vinterväghållning, belysning, gator med mera
- Fel i hus som du hyr av kommunen
- Problem i boendemiljön
- Enkelt avhjälpta hinder
- Elsparkcyklar
- Matförgiftning eller matallergisk reaktion
- Klagomål på livsmedelsverksamhet
- Synpunkter?
- Hantering av felanmälan
Vatten, avlopp och vattenläckor
Felanmäl direkt till Servicecenter via telefon 019–21 10 00.
Vid akuta ärenden som till exempel vattenläckor efter kontorstid, kontakta istället beredskapen på Vatten och avlopp på 019-18 56 30.
Vid översvämning i fastighet
Kontakta ditt försäkringsbolag och anmäl översvämningen till kommunen. Läs mer om vad du ska tänka på vid och efter översvämning på sidan Felanmälan och vattenskador, under "Översvämning och vattenskador".
Om du hyr hus av kommunen
Vid problem med vatten och avlopp i hus som du hyr av kommunen, se information under rubriken "Fel i hus som du hyr av kommunen", lite längre ner på sidan.
Akut slamtömning inom 24 timmar
Måndag–torsdag kl. 8–16.30, fredag 8–15. Ring Servicecenter på 019–21 10 00.
Övrig tid 070–301 73 37, Renall AB jourtelefon, pris enligt avfallstaxa.
Lekplatser, parker, vinterväghållning, belysning, gator med mera
Här kan du rapportera fel som rör till exempel lekplatser, parker, klotter, vinterväghållning, trafik, parkering, belysning, trafiksignaler och gator.
- Du kan också anmäla direkt via telefon 019-21 10 00 eller e-post servicecenter@orebro.se.
- Efter kontorstid kan du anmäla akuta fel via telefon 019-18 56 30.
Inne i bostadsområden kan det vara hyresvärden, till exempel ÖBO, som ansvarar för gatlamporna, kontakta i så fall din hyresvärd.
Fel i hus som du hyr av kommunen
Om det uppstår fel som hyresvärden ska åtgärda felanmäler du till Bygg och Drift på felanmalanfastigheter@orebro.se.
Akuta fel som innebär risk för personskada eller skada på fastigheten anmäler du hos kundservice på telefon 019–21 21 66. Öppet vardagar 7–16. Övriga tider ringer du
019- 26 40 50 (CSG Fastighetsjour och störningsjour).
Problem i boendemiljön
Här kan du anmäla problem i bostaden till Miljöavdelningen. Det kan till exempel handla om buller, lukt, ventilation, drag, innetemperatur, fukt, mögel, tobaksrök, ljus och skadedjur.
Enkelt avhjälpta hinder
Här kan du anmäla publika lokaler eller allmänna platser som du anser är otillgängliga för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Elsparkcyklar
Om uthyrningsbara elsparkcyklar hindrar framkomligheten eller är parkerade på olämpligt ställe, hör av dig till det aktuella uthyrningsföretaget.
- Qick: support@qickscooters.com
- Tier: support@tier.app, 040-668 81 27
- Voi: support@voiapp.io, 021-665 59 22
Matförgiftning eller matallergisk reaktion
Anmäl om du misstänker att du blivit matförgiftad eller fått en matallergisk reaktion.
Klagomål på livsmedelsverksamhet
Tipsa kommunen om du känner till att en butik har sålt tobak, e-cigaretter eller folköl till personer under 18 år eller att rökning sker där det inte är tillåtet. Du kan också lämna klagomål på alkoholservering, trängsel på restauranger och andra serveringsställen samt på livsmedelshantering i en livsmedelsverksamhet.
Synpunkter?
Här kan du lämna förslag, beröm eller klagomål.
Hantering av felanmälan
Alla felanmälningar registreras och bedöms ur prioritetsordning. Fel som utgör fara för allmänheten eller risk för personskador hanteras först. Alla felanmälningar leder inte till direkt åtgärd. Ibland behöver åtgärder planeras för att kunna utföras. Vi har även lagar, bestämmelser och resurser att förhålla oss till som påverkar ärendehanteringen.
Du kan vara anonym men då har vi ingen möjlighet att återkomma till dig med information gällande ditt ärende.
Det du skickar in blir allmän handling
Vi registrerar och behandlar dina uppgifter i enlighet med gällande lagstiftning för behandling av personuppgifter. Bra att veta är att felanmälningar som registreras blir allmänna handlingar som omfattas av offentlighetsprincipen. Om någon begär att få se en allmän handling är vi som myndighet skyldig att efter sekretessprövning lämna ut den.
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se