Akuthjälp
Vart du vänder dig om du själv eller någon anhörig behöver akut hjälp eller är i kris. Hur du får information om allvarlig olycka eller kris i samhället.
Innehåll på sidan
112 – larmnummer
I en nödsituation eller vid livshotande sjukdomstillstånd ringer du 112.
Det är samma nummer i hela Sverige och oberoende av om du ringer från fast telefon, mobiltelefon eller telefonautomat. Numret går till SOS Alarm i den region samtalet kommer ifrån. En larmoperatör svarar och kontaktar rätt hjälpresurser – ambulans, räddningstjänst, polis, flygräddning, giftinformation eller jourhavande läkare.
När du ringer 112 - tänk på:
- berätta vad som har hänt
- tala om vem du är och varifrån du ringer
- finns flera skadade – tala om hur många skadade det är och vilken typ av skador som förekommer
Då en olycka händer:
- behåll lugnet
- alarmera och ordna framkomligheten
- finns fler personer på olycksplatsen, se till att någon tar ledningen
- den som tar ledningen skaffar sig en överblick och agerar för att förhindra ytterligare skada som att till exempel varna andra trafikanter vid en trafikolycka
- ge första hjälpen
- håll nyfikna borta
Om du vill rådgöra eller om situationen inte är helt akut kan du ringa Polisen på 114 14.
113 13 – information vid kris eller olycka
Till 113 13 kan allmänheten ringa när de vill ha eller lämna information om en allvarlig olycka eller kris i samhället. Det kan till exempel handla om en större storm, en influensaepidemi eller översvämning.
Numret sköts av SOS Alarm och är ett stöd för kommuner, landsting, länsstyrelser och myndigheter vid allvarliga händelser.
113 13 ersätter inte andra nummer som redan finns, så som 112 när det är fara för liv, egendom eller miljö, inte heller polisens nummer 114 14 för icke akuta fall eller sjukvårdsrådgivningens 1177.
019-21 41 05 – Socialjouren
För akuta ärenden på kvällar och helger angående missbruk, våld eller barn som far illa 019-21 41 05. När socialjouren har stängt kan du vid akuta situationer/händelser nå personal i beredskap via SOS Alarm, 112. Se socialjourens öppettider.
Om ditt ärende inte är akut, men du ändå behöver stöd kan du hitta kontaktuppgifter till andra verksamheter här.
116 000 – journummer för försvunna barn
För att anmäla om ditt barn försvinner, eller om du hittat ett barn som är anmält försvunnet, vilse eller som har kommit bort från sin familj, ring 116 000. Det går även bra att ringa 112.
Läs mer på SOS Alarm
116 006 – Brottsofferjouren
Har du utsatts för brott, är vittne eller anhörig och behöver stöd, ring 116 006? Läs mer på brottsofferjouren.se
Felanmäl vatten, avlopp och vattenläckor
Felanmäl direkt till Servicecenter via telefon 019–21 10 00.
Vid akuta ärenden som till exempel vattenläckor efter kontorstid, kontakta istället beredskapen på Vatten och avlopp på 019-18 56 30.
Vid översvämning i fastighet
Kontakta ditt försäkringsbolag och anmäl översvämningen till kommunen. Läs mer om vad du ska tänka på vid och efter översvämning på sidan Felanmälan och vattenskador, under "Översvämning och vattenskador".
Om du hyr hus av kommunen
Rör felanmälan hus som du hyr av kommunen, se information under rubriken "Hyr du hus av kommunen" på sidan Felanmälan.
Viktigt meddelande till allmänheten - VMA
Signalen VMA används för att varna allmänheten vid allvarliga olyckor som gasutsläpp eller större bränder.
Signalen provas klockan 15 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.
Så här låter signalen
Sju sekunders signal följt av 14 sekunders tystnad. När faran är över ljuder en 30–40 sekunder lång signal som betyder "faran över".
När du hör signalen
När du hör signalen ska du:
- gå inomhus,
- stänga dörrar, fönster och ventiler,
- lyssna på lokalradion (P3, P4) för att få mer information.
Hjärtstartare
Hjärtstartarregistret är en karta som visar var det finns hjärtstartare i Sverige.
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se
ANDRA SIDOR UNDER ÄMNET Kris & säkerhet
-
Kommunens beredskap för kris och krig
Kommunen ansvarar för att viktig samhällsservice fungerar både i vardagen och vid samhällsstörningar.
-
Din krisberedskap
Vad är en kris och hur kan du förbereda dig?
-
Krisberedskap för företag
Hur du som företagare kan förbereda dig för en kris.
-
Krisstöd
Kommunens krisstöd kallas in vid större olyckshändelser och katastrofer.
-
Trygg i staden
Hur vi arbetar med att skapa en trygg stadsmiljö, hur du kan tipsa om otrygga platser.
-
Information med anledning av situationen i Ukraina
Om hur kommunen arbetar med anledning av situationen i Ukraina och länkar till aktuell information.