Sök
meny

Modersmålsundervisning

Elever som går i grundskolan och gymnasieskolan och har ett annat modersmål än svenska kan få modersmålsundervisning och studiehandledning i skolan. Det gäller alla elever i alla skolor i Örebro kommun, både kommunala skolor och friskolor.

Ansök om undervisning i modersmål

För elever i grundskolan gäller ansökan under hela grundskolan, årskurs 1–9.

E-tjänsterna kräver inloggning med e-legitimation.

Om du inte har e-legitimation, kontakta en handläggare via Servicecenter, 019-21 10 00.

Vid ärenden som berörs av skyddad identitet hänvisas vårdnadshavare till att ta kontakt med elevens skola för vidare hantering av ansökan.

Ansökningstider för modersmål – grundskola och gymnasieskola

Grundskola

  • E-tjänsten är öppen för ansökningar: 19 augusti – 14 maj
  • Sista dag att ansöka inför kommande läsår: 30 april

Gymnasieskola

  • E-tjänsten är öppen för ansökningar: 1 augusti – 1 september

Kommunal grundskola

Du ansöker om modersmålsundervisning via e-tjänsten nedan.

Fristående grundskola

Du ansöker om modersmålsundervisning via e-tjänsten nedan.

Kommunal gymnasieskola

Du ansöker om modersmålsundervisning via e-tjänsten nedan.

Elever i gymnasieskola måste lämna in en ansökan inför varje nytt läsår.

Fristående gymnasieskola

Du ansöker om modersmålsundervisning via e-tjänsten nedan.

Elever i gymnasieskola måste lämna in en ansökan inför varje nytt läsår.

Vem kan få undervisning i sitt modersmål?

En elev kan få modersmålsundervisning om:

  • en eller båda vårdnadshavarna har ett annat modersmål än svenska
  • språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet
  • eleven har grundläggande kunskaper i språket. På gymnasiet krävs goda kunskaper, motsvarande lägst betyget E i slutbetyg från åk 9.

Förutsättningar för undervisning i modersmål

För att Örebro kommun ska anordna modersmålsundervisning krävs det att:

  • elevens rektor har godkänt ansökan.
  • det finns minst fem elever som beviljats undervisning i språket.
  • det finns en lämplig lärare.

Adoptivbarn

Adoptivbarn som har ett annat modersmål än svenska har rätt till modersmåls­undervisning, även om språket inte är det språk som eleven dagligen talar i hemmet. Eleven måste dock ha grundläggande kunskaper i språket.

Nationella minoritetsspråk

I Sverige är de nationella minoritets­språken samiska, finska, meänkieli, romani och jiddisch. Elever med dessa ­språk har rätt till modersmåls­undervisning även om språket inte är elevens dagliga umgänges­språk i hemmet.

Kravet på att det ska finnas minst fem elever som beviljats undervisning i språket gäller inte heller.

Elever på grundskolan behöver inte ha grundläggande kunskaper i språket. På gymnasiet krävs goda kunskaper i språket (minst betyg E årskurs 9) för elever som läser enligt Lgy11, det vill säga de elever som började gymnasiet höstterminen 2024 eller tidigare. För elever som börjar gymnasiet höstterminen 2025 och läser enligt Lgy25 gäller inte detta krav.

Teckenspråk

I Örebro kommun har man beslutat att även hantera det svenska tecken­språket som ett nationellt minoritets­språk. Här kan du läsa mer om undervisning i teckenspråk och hur du gör för att anmäla dig.

Undervisning i flera språk

En elev som har flera modersmål kan bara få modersmålsundervisning i ett av språken. En romsk elev som kommer från utlandet kan dock få modersmålsundervisning i två språk om det finns särskilda skäl.

I vilka språk kan elever få modersmålsundervisning?

Det kan skilja sig mellan olika läsår vilka språk det erbjuds undervisning i. Nedan ser du vilka språk som kommunen kan erbjuda under nuvarande läsår.

Ansök om modersmålsundervisning även om ditt önskade språk inte finns med i listan – då kan vi kanske erbjuda språket till nästa läsår.

Kommunen erbjuder modersmålsundervisning i följande språk under förutsättning att minst fem elever beviljas undervisning i språket, undantaget nationella minoritetsspråk där det räcker att en elev beviljas undervisning.

  • Arabiska
  • Nordkurdiska (kurmanji)
  • Somaliska
  • BKS (bosniska, kroatiska, serbiska)
  • Turkiska
  • Ukrainska
  • Franska
  • Spanska
  • Engelska
  • Syriska
  • Armeniska
  • Finska
  • Polska
  • Grekiska
  • Lettiska
  • Mandarin
  • Sydkurdiska (sorani)
  • Romani
  • Ryska
  • Thai
  • Rumänska
  • Persiska
  • Dari
  • Pashto
  • Urdu
  • Tigrinja
  • Vietnamesiska
  • Japanska
  • Italienska
  • Ungerska

Betyg i ämnet modersmål

Modersmålsundervisning räknas som en del av elevens skolgång, men eleven läser modersmål utöver den ordinarie undervisningstiden. Betyg sätts från årskurs 6.

Gymnasiet

På gymnasiet kan i vissa fall modersmål ersätta modernt språk. Kontakta studie- och yrkesvägledaren för mer information.

För elever som började gymnasiet senast läsåret 2024/25

Betyg ges i tre kurser:

  • Modersmål 1
  • Modersmål 2
  • Aktiv flerspråkighet.

Varje kurs omfattar 100 poäng och betyget sätts när respektive kurs avslutas.

För elever som börjar gymnasiet läsåret 2025/26 eller senare

Modersmål läses enligt tre nivåer:

  • Nivå 1
  • Nivå 2
  • Nivå 3

Varje nivå omfattar 100 poäng. Betyg sätts efter varje avslutad nivå.

I examensbeviset gäller det godkända betyget från den högsta nivå du har avslutat.

Elever som redan påbörjat sin gymnasieutbildning fortsätter enligt det nuvarande systemet med kurser och kursbetyg. Det nya systemet med nivåer och ämnesbetyg gäller endast för elever som börjar årskurs 1 hösten 2025.

Avbeställning av modersmålsundervisning

Om eleven ska sluta med modersmål ska eleven avbeställa undervisning. Vårdnadshavare till barn i kommunal och fristående grundskola avbeställer undervisning via e-tjänsten nedan. Vårdnadshavare och myndiga elever på gymnasiet använder e-tjänsten för gymnasieskola.

E-tjänsterna kräver inloggning med e-legitimation.

Om du inte har e-legitimation, kontakta en handläggare via Servicecenter, 019-21 10 00.

Kommunal grundskola

Fristående grundskola

Kommunal gymnasieskola

Fristående gymnasieskola

Studiehandledning

Studiehandledning på modersmålet innebär att eleven kan få stöd i skolans olika ämnen på sitt modersmål. Rätt till studiehandledning beror på hur bra eleven behärskar det svenska språket. Det är elevens rektor som avgör om eleven behöver studie­hand­ledning.

Mer information för skolor som beställer studiehandledning finns här.

Frånvaro

Vårdnadshavare ska rapportera planerad frånvaro och samarbeta med läraren och skolan vid upprepad oanmäld frånvaro. Upprepad oanmäld frånvaro kan leda till avslut av modersmålsundervisning.

Bra utveckling för barn som får modersmålsundervisning

Barn som får utveckla sitt modersmål klarar sig bättre i skolan än de barn som inte får det. Flerspråkighet är positivt för barns och ungas intellektuella och känslomässiga utveckling och stärker den egna identiteten.

Att utveckla sitt modersmål när man är barn ökar chansen att man blir tvåspråkig och bättre klarar av andra skolämnen.

Dokument och länkar

Här hittar du dokument med riktlinjer och länkar till sidan om Nationella minoriteter och minoritetsspråk samt Örebro – Europas teckenspråkshuvudstad.

Senast uppdaterad:

Publicerad: