En ny översiktsplan växer fram

Att ta fram en översiktsplan sker i flera steg och är reglerat i Plan- och bygglagen som bland annat anger vad den ska innehålla och hur processen ska gå till.

Behovet av att ta fram en ny översiktsplan i Örebro kommun visade sig när vi analyserade planeringsförutsättningar i arbetet med att ta fram översiktsplanens planeringsstrategi, vilket är en del i det kontinuerliga arbetet med översiktsplanering.

Processens olika steg

Illustration som visar de olika stegen för att ta fram en ny översiktsplan, stegen är: uppdrag, tidig dialog, samråd, granskning och antagande.

Processen att ta fram en ny översiktsplan ser ut så här: Uppdrag – Tidig dialog – Samråd – Granskning – Antagande. Du har möjlighet att tycka till på de tidiga dialogerna, under samrådet och under granskningstiden.

1. Uppdrag

Kommunstyrelsen tar beslut om att ändra översiktsplanen i januari 2024. De tar fram direktiv för arbetet och ger uppdraget till Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.

2. Tidiga dialoger

Två tidiga dialoger genomfördes i Hovsta och Ekeby-Almby i april 2024, där fanns möjlighet att tycka till innan förslaget till den nya översiktsplanen är klart. Under mars och april hade vi även tidiga dialoger med Eon, Futurum, Region Örebro län, Vätternvatten, Öbo, Örebroporten, Örebro flygplats, Länsstyrelsen och Trafikverket.

3. Samråd

I början av 2025 kan alla tycka till om ett första förslag till översiktsplanen. Förslaget skickas på remiss till olika intressenter och det finns möjlighet att lämna sina synpunkter.

4. Granskning

Synpunkterna från samrådet sammanställs och blir del av ett justerat förslag som tas fram och skickas på ny remissrunda. Det finns möjlighet för alla att tycka till en sista gång om det uppdaterade förslaget.

5. Antagande

Eventuella revideringar från granskningen görs innan Kommunfullmäktige tar beslut om den nya översiktsplanen. Den nya översiktsplanen får laga kraft tre veckor efter att den beslutats.

Senast uppdaterad:

Publicerad: